Asistované kontakty

Asistované kontakty pomáhají dětem v navázání kontaktu se svým rodičem nebo s jiným blízkým příbuzným nebo osobou blízkou za pomoci odborníka.
Rodiče mají právo pečovat a vychovávat svoje dítě, není-li tato odpovědnost soudně omezena. Dítě má právo na kontakt s oběma rodiči. Zájem dítěte je jediným a předním hlediskem při realizaci kontaktu.
Tato služba se zaměřuje na rozvoj komunikace v rodinném systému a zajišťuje bezpečí pro dítě, aby navázalo vztah s osobou blízkou za pomoci zkušeného pracovníka.
Služba je poskytována vždy na žádost rodičů dle doporučení orgánu sociálně právní ochrany dítěte (OSPOD), nebo doporoučením soudu. Službu může využít jakákoliv rodina, kde je vazba mezi dítětem a biologickým příbuzným vlivem různých faktorů narušena či zcela zpřetrhána, ale pouze za předpokladu, že je ochota zainteresovaných stran na vzniklé situaci aktivně pracovat.   
Nepotřebujete doporučení OSPOD či soudu.
Služba je poskytována zdarma.

SLUŽBA JE VHODNÁ V NÁSLEDUJÍCÍCH PŘÍPADECH:

  • Asistovaný kontakt je vhodný v případech, kdy se vědomě dospělí aktéři rozhodli nebrat si své děti jako rukojmí vlastních křivd a zklamání a začít pracovat na nápravě.
  • Asistovaný kontakt je vhodný v případě, že je potřeba navázat, znovu navázat nebo obnovit vztah mezi dítětem a rodičem či prarodičem, nebo dalším příbuzným, který byl ze závažných důvodů přerušen.
  • Vztah biologického příbuzného a dítěte bývá často narušen v souvislosti s narušením vztahů v rodině.
  • Jedná se o zatěžující situace v rodině (např. rozvody, rodič má problém s návykovými látkami, rodič trpí duševním onemocněním, v rodině došlo k domácímu násilí, atd.).

    Průběh služby:
    Informační schůzka – vysvětlení smyslu AK
    Plánování spolupráce – nutná domluva mezi oběma stranami (jak předávající, tak přebírající) – obvykle trvá více schůzek
    Seznámení s dítětem
    Seznámení s konkrétními pravidly a sepsání dohody, popř. vypracování plánu schůzek
    Realizace asistovaného kontaktu dítěte s rodičem

    Úkolem pečující – předávající osoby je:
    -připravovat v dítě na setkávání, posilovat v dítěti ochotu se vídat s přebírající osobou

    Úkolem přebírající osoby je:
    -být trpělivý, otevřený, vlídný, přicházet střízlivý

    Úkolem pracovníka je:
    -domluvit s pečující a přebírající osobou konkrétní podmínky a následné průběhy setkávání s ohledem na každé proběhlé setkání
    -vytvořit bezpečné prostředí, být přítomen na setkání, řídit průběh setkání, v případě nutnosti setkání ukončit

Službu poskytujeme na základě individuální domluvy, službu neposkytujeme ve večerních hodinách a ani o víkendu.

Kontaktní osoba AK:  739 381 949 , Bc. Petra Buriánková

Pravidla konkrétně realizovaných kontaktů s dětmi:
Pro zajištění hladkého průběhu asistovaného kontaktu s vaším dítětem je nezbytné dodržování stanovených pravidel. Pracovníci služby AK jsou vám v průběhu setkání k dispozici a mohou napomoci usnadnění dobrého kontaktu s dítětem.

Dodržujte, prosím tato pravidla:

  1. Docházejte řádně na domluvené schůzky a aktivně se účastněte setkání.
  2. Respektuje soudní rozhodnutí a doporučení OSPOD.
  3. Přijďte na setkání včas. V případě nenadálé situace, která by vedla ke zpoždění, neprodleně telefonicky informujte pracovníky služby AK. Mějte na paměti, že pro dítě je velmi zatěžující a stresující, když musí na rodiče čekat. Zpoždění delší jak 30 minut znamená ukončení setkání bez náhrady termínu.
  4. Pokud se zpozdíte o více jak 15 min po zahájení setkání, aniž byste dali pracovníkovi vědět, setkání nebude moci být realizováno.
  5. Čas setkání s vaším dítětem, prosím využijte na společné aktivity. Z toho důvodu vás žádáme, abyste neřešili jiné záležitosti, např. telefonní hovory. Přepněte prosím svůj telefon na tichý režim.
  6. Nenuťte dítě k projevům náklonnosti vůči vám (objímání, líbání).
  7. Respektujte, jak vás dítě oslovuje (popř. pokud nekomunikuje, mlčí). Pracovník může vzájemnou komunikaci usnadnit.
  8. Pokud chcete přizvat na setkání další osobu, prosím konzultujte toto vaše rozhodnutí vždy předem (alespoň týden před setkáním) s klíčovým pracovníkem.
  9. Buďte pro dítě dobrým vzorem. Nepoužívejte vulgarismy ani hrubé výrazy, výhrůžky nebo negativní hodnocení.
  10. Využijte společný čas s dítětem co nejlépe a neposílejte přes dítě žádné vzkazy druhému rodiči.
  11. Neslibujte dítěti, co aktuálně nemůžete splnit, např. dárky, výlety, společné víkendy. Dítě nesplněným slibem zklamete.
  12. Neprobírejte s dítětem žádné otázky týkající se sporů o péči, o majetek, rozvodu a podobně. Starosti dospělých jsou pro dítě zatěžující.
  13. V průběhu setkání nejsou dovoleny žádné trvalé změny vzhledu dítěte bez souhlasu druhého rodiče (stříhání, barvení vlasů, tetování apod.)
  14. Během setkání není dovoleno pořizovat žádné zvukové a obrazové záznamy.
  15. Je zakázáno nosit s sebou nože, zbraně či ostré předměty.

    Rodič je během setkání odpovědný za zajištění potřeb dítěte (pitný režim, svačina popř. hračky, hry). Služba vám může nabídnout podporu v zajištění těchto potřeb. Je k dispozici příprava nápojů pracovníkem, ve službě jsou hračky a hry k zapůjčení. Pracovníci vám je pomohou vybrat s ohledem na věk a zájmy dítěte.



    Dohodadohodadohoda


     Tuto službu dlouhodobě podporuje Nadace Terezy Maxové dětem.
    NTMd_logo-RGB